برخی از بافندگان که دارای ذوق و مهارت می باشند اضافه سر ریشه های فرش را با انواع بافت های تزئینی و همچنین برای جلوگیری از باز شدن گلیم می آرایند از نوع این گره ها می توان گره نخودی، دو گره، گره پنجره ای یا لوزی و انواع دو گره های تزئینی نام برد.

دو گره

 محکم ترین و زیباترین گره در سر ریشه های فرش دو گره می باشد و از شل شدن بافت فرش جلوگیری می کند که در اکثر فرش ها مورد استفاده قرار می گیرد و زیبایی خاصی به آن می دهد و همچنین در فرش هایی که ریشه های آن آسیب دیده بعد از ترمیم ریشه فرش، روی آن دو گره می زنند، گاهی هم در فرش هایی که ریشه های آن از بین رفته و گلیم آن بلند و سالم است، مقداری از گلیم را می شکافند و به آن دو گره می زنند دو گره برای ریشه های کوتاه تر نیز کاربرد دارد بهتر است از نخ پنبه ای و محکم در زدن دو گره استفاده نماییم نحوه کار به این ترتیب است که فرش را از پشت روی زمین پهن کرده و  ریشه های را یک دست نمایید و نسبت به رجشمار فرش تعدادی از تارهای ریشه را که معمولا بین دو تا چهار تار باشد دست می کینم و نخی را که برای دوگره انتخاب کرده ایم در امتداد دسته اول چله ها از سمت چت قرار داده با دست چپ نگه می داریم و با دست را به کمک دو انگشت اشاره و انگشت اشاره و ناگشت وسط حلقه ایی ایجاد می کنیم که دسته ی چله های ریشه را از آن دایره می کنیم و حلقه را در انتهای ریشه ها قرار داده نخ را میکشیم تا گره محمک شود این عمل را تکرار می کنیم، چون بر روی هر دسته دو بار این چرخش انجام می شود به آن دو گره می گویند بعد از ادامه ی نخ را به همین ترتیب دور چله ها گره می زنیم دقت داشته باشید که کشش نخ یک دست باشد و در هر دسته تعداد چله ها یکسان قرار گیرد در ادامه ی دو گره نیز می توانیم دو گره پنچره ای بزینم این نوع گره ها در فرش های نفیس و چله ابریشم با طول زیاد کاربردی بیش تری دارد و می تواند تا چند ردیف انجام شود و زیبایی خاصی به ابتدا و انتهای گلیم بافت فرش می دهد.
نکته باری دو گره بهتری است از نخ های کم تاب استفاده گردد
قالیشویی ونک به تمام مناطق ونک، امیر آباد، یوسف آباد، گیشا، جردن، ولی عصر، غرب تهران، مرزداران خدمات رسانی می کند
قالیشویی ونک، تحویل در اسرع وقت و با بهترین کیفیت شستشو و با تضمین صد در صد به مناطق تهران و به غرب تهران خدمات رسانی می کند

ترمیم قالی های کج

در صورتی که حاشیه کناره قالی در طول و عرض در یک امتداد نباشد تو رفتگی یا بیرون زدگی پدید می آید.
این عارضه به علت های زیر پیش  می آید
- از جمله خمیدگی سردار و زیر دار
- پخش نشدن چله در سردار
- تاب زیر پود ضخیم
- نبودن کوجی در دستگاههای فارسی بافت زمانی که سر پود ضخیم و قبل در کنار قالی باقی مانده باشد اگر بود هنگام پود کشی در رج بعدی زیاد به سمت داخل کشیده شود قالی کج می شود
- عدم دقت در تراکم چله ها به هنگام چله کشی  متراکم بودن چله ها در کناره ها و تنگ بودن و تو خالی بودن چله ها در وسط
- نبودن تسمه های عمودی و رد نکردن پود ضخیم از روی تسمه ها در دستگاه های ترکی بافت
- عدم دقت در پایین کشی ترکی باف و فارسی بافت در صورتی که هنگام پایین کشی لبه های دو طرف قالی را تا سمت روها  کناره های قالی به یک اندازه نباشند عیب کجی  پدید می آید برای برطرف نمودن عیب کرجی قالی مورد نظر به نحوی که در ترمیم قالی های کیسی دار توضیح داده شده کشی میشود برطرف شدن این عیب صددرصد نیست ترمیم قالی از هر چند پس از عادی به خوبی انجام  و باعث نقالی به حالت عادی درآید اما پس از شستشو دوباره قالی کج می شود و حالت اولیه خود برمی گردد.

ترمیم قالی شانه دار یا سرکج
چنانچه اندازه طولی دو نیمه طول قالی در حالت تقارن با هم متفاوت باشد به این عیب سرکجی می‌گویند.
سرکشی به چند علت به وجود می آید که عبارتند از
-وقتی چله در یک طرف متراکم در طرف دیگر تو خالی باشد
- اصل بودن تنها به دلیل شل بودن چهره ها در آن قسمت به خوبی روی هم نمی خوابند و در نتیجه بالا زدگی به وجود می آیند و در طرف دیگر که چله ها سفت از پایین زدگی حاصل می شود
- موازین بودن فاصله بین سردار و زیر دار در دو نیمه دار اگر سردار وزیر دار مواضع یکدیگر باشند و سردار و زیر دار در یک طرف نزدیک شود احتمال شانه دار شدن قالی وجود دارد
- عدم یکنواختی در کوبیدن دفه این عیب معمولا زمانی به وجود می‌آید که ۲۲ بافنده روی یک داره بافت انجام می دهند هر کدام از بافتنده ها قسمت مربوط به خود را می بافند و بعد از پود آن را رد می کند و به علت متفاوت بودن ضربات دفه احتمال به وجود آمدن این عیب هست برای برطرف نمودن عیب سبک یا شانه دار بودن، قالی دارکشی می شود به نحوی که در ترمیم قالی های کیسی دار توضیح داده شد برطرف کردن این عیب صددرصد نیست و پس از شستشو دوباره ای به وجود می آید.

ترمیم انواع گره در فرش های آسیب دیده

 در مرمت فرش آسیب دیده توجه به گره ها و پرزهای قالی اهمیت زیادی دارد از قسمت پشت قالی نمی توان نوع گره ها را مشخص کرد و با بررسی قسمت های بافته شده قالی از قسمت روی آن می توان نوع گره ها را تعیین و بسته به نوع آن در فرش آسیب دیده گره زنی انجام شود. در اکثر فرش ها نوع گره ترکی و فارسی است که در موارد استثنایی گره های دیگر هم کاربرد دارد بسیاری از رفوگران به گره ها توجهی ندارند و فقط از گره ترکیی که محکم تر است استفاده می کنند ولی روش صحیح رفو این است که هر فرشی طبق مکانیزم بافت خودش رفو شود انواع گره که در مرمت فرش ها مورد استفاده  بدین ترتیب می باشد.

گره متقارن (ترکی)

گره متقارن راست اگر اول تار روی هاف را بگیریم و بعد تار زیر هاف و گره ترکی بزنیم خواب قالی به سمت راست می باشد و گره متقارن راست است.
گره متقارن چپ اگر اول تا زیر چوب هاف را گرفته و بعد تار روی هاف و گره ترکی بزنید گره متقارن چپ را زده ایم.

 گره نا متقارن (فارسی)

 گره نا متقارن راست خامه از زیر تار سمت چپ حرکت کرده و به دور تار سمت راست پیچیده شود
گره نا متقارن چپ خامه را از زیر تار سمت راست حرکت کرده و به دور تار سمت چپ پیچیده شود

گره ممتاز

 به شکل گره ترکی می باشد با این تفاوت که قلاب در هنگام عبور برای پیچیدن خامه به تار دوم از بین دو پرز می گذرد و این گره بسیار محکم می باشد و در قسمت های ابریشکی فرش از این گره استفاده می گردد.

 گره معکوس

 نوعی گره ترکی است که جهت مخالف خواب فرش زده می شود هنگامی که پایین فرش احتیاج به مرمت دارد اگر گره معمولی بزنیم جهت خواب پرزها مخالف جهت خواب اصلی فرش می شود روش آن به این تریتیب است که خامه را از زیر اولین چله عبور داده و چله دوم را از روی محل عبور خامه گرفته و سر کوتاه خامه را از زیر سر بلند آن از زیر چله بیرون می آوریم که در این صورت سر پرزها به سمت بالا قرار می گیرد.

گره بو

 معمولا در پر کردن غربیله و همچنین در سائیدگی های پشت و روی فرش در جاهایی که قوس گره ها در پشت فرش و یا قوش رویی گره در روی فرش آسیب دیده باش کاربرد دارد که نحوه انحام آن در سائیدگی ها از رو و پشت فرش در بخش های مختلف توضیخ خواهیم داد.

گره کوپلن

 پیچش به دو تاها می باشد که نمی توان نام گره را روی آن بگذاریم و کاربرد آن در پشت و وری فرش ها ساییده جهت ایجاد نما قوس گره می باشد.

گره استانیولی (گره کشمیری)

 که کاربرد آن روی یک تار 1/5 دور پیچیده می شود به طوری که یک سرآن به سمت پایین و یک سر آن به سمت بالا می گیرد.
این گره در بافت چهره کاربرد دارد و همانطور که در اول توضیح داده شد، پیش نیاز رفوگری قالیبافی می باشد و کاربرد گره های هنری هم در چهره بافی به آموزش بافت هنری و چهره بافی دارد که رفو باید با آن آشنا باشد و کاربرد گره ها را تشخیص دهد
 از این گره جهت پرکردن فاصله های آسیب دیده با قسمت های سالم فرش نیز می توان استفاده کرد

گره طولی یا نیم گره

در جاهایی که خط ظریف در چهره مانن خطوط بینی ترمیم می گردد از این گره استفاده می شود که روی یک تار اعمال می گردد و به این تریتیب که نخ پرز را دولایه کرده در زیر چله مورد نظر قرار داده و دوسر آن را از حلقه ایجاد شده می گذاریم به این گره حلقوی هم گفته می شود.
 در زدن خواب رو نیز در بعضی از فرش ها از این گره جهت استحکام بیشتر استفاده می گردد.

 گره آویز یا 1/4

 در اجزای ظیف صورت جایی که به جای یک گره، 4 گره روی جفت تار زده می شود مورد استفاده است.

گره قرضی یا میهمان

 این گره در قسمت هایی که یک نقطه ریز در چهره و هیچ جایی براش نیست، مانند نقطه وسط چشم کاربرد و بدین ترتیب که پرز را به صورت پود از چند تار مجاور عبور داده و از نقطه مورد نظر بیرون آورده و سر دیگر آن را یکی از ورود پرز به داخل چله ها کشیده و چند گره ماند به نقطه اصلی قطع می کنیم.

گره عرضی یا طبقه ای

 این گره در مواردی که روی یک گره چند رنگ به شکل عرضی دیده می شود کاربرد داشته و با کم کردن لایه های پرز رنگ های موارد نظر را به ترتیب روی هم گره ترکی می زنیم به این ترتیب می توان چند رنگ را به صورت افقی در یک گره کارکرد و یا یک خط ظریف را از یک گره عبور داد.

 گره مضاعف

 این گره مانند گره ترکی زده می شود و از کنار هم قرار دادن و دو لایه پرز با رنگ های نزدیک به هم تشکیل می شود کاربرد این گره در منظره بافی می باشد.

 گره جفتی یا تقلی

 این گره نسبت به گره متقارن و نا متقارن از استحکام و ترکم کمتری برخورد است به همین علت به آن گره تقلبی گویند در این گره بافنده به جای یک جفت تار از دو جفت تار استفاده می کند و فرش هایی که با این نوع گره بافته می شود به دلیل مصرف کمتر خامه پوک و تو خالی می باشد چگالی آن کاهش می یابد و از عمر کاسته می شود.