You are currently viewing لکه برداری

لکه برداری

لکه برداری از روی فرش

لکه برداری از روی فرش یا قالیچه کار بسیار دشواری می باشد، قالیشویی ونک به ترین قالشویی در سطح تهران می باشد مخصوصا، قالیشویی ونک
پاک کردن لکه از روی فرش قبل از شروع کار باید فرایند پاکسازی لکه را از ناحیه کوچکی از پشت فرش امتحان کنید به دلیل اینکه برای رنگ کردن مو های فر از رنگ های مختلفی استفاده می شود که نمی توان نوع و جنس آن را تشخیص داده و ممکن است در حین پاکسازی لکه بر قالی آسیب برسد لذا با آزمایش می تواند خطر بروز آسیب را به حداقل برساند. قالیشویی ونک آماده ارائه خدمات در شعبات قالیشویی ستارخان، قالیشویی جردن، قالیشویی سعادت آباد، با قیمت مناسب، بالاترین کیفیت و تحویل فوری می باشد.

1- پاک کردن لکه شربت از روی فرش:

اگر شربت روی فرش ریخته شد با قاشق شربت ها را جمع کنید، خوب شد از ترافیک کرده و به محل مورد نظر بکشید. این کار را می توان چند بار تکرار کنید، اگر دیدید با این کار شود کاملا از بین برود محلولی از الکل و سرکه به نسبت مساوی تقسیم سپس با اسفنج مربوطه دوباره لکه را پاک کنید از الکل های صنعتی یا 70 یا 90 درصد استفاده کنید.

2- پاک کردن لکه میوه:

برای از بین بردن لکه میوه یا آبمیوه به این روش عمل کنید که ابتدا میوه یا آبمیوه را با قاشق جمع کنید. سپس اسفنج را در آب سرد فرو یک محل لکه بکشید، پس از آن را شامپو فرش آن قسمت را تمیز کنید.
لکه آب میوه هایی که رنگی هستند مانند آب آلبالو را می توان و محلول هیذروییدرو سولفیت دو سود یا آب آمونیاک شستوشو داد و نیز می توانید مقداری نمک روی آن بریزید و بعد از مدتی پودر رختشویی بشویید.

لکه برداری

لکه برداری از ریشه

پس از شستشو در بعضی مواقع ریشه های فرش مانند خواب فرش که مراحل آن ذکر شده انجام می شود یعنی اگر لکه در اثر روغن موتور، گربکس، قیر یا دوده باشد. ابتدا اقدام به پاک کردن آن با بنزین یا تینر فوری فراوان می کنیم و اگر به علت رنگ دویدگی، ادرار، خون، نوشیدنی، وغیره می باشد از روش پرمنگنات و و هیدرو استفاده می نماییم.
در این صورت اول باید با مسواک پرمنگنات رقیق به ریشه ها می زنیم و می گذاریم خشک شود بعد از آن هیدورسولفیت سدیم به آن زده می شود و خیلی دقت می کنیم که درون فرش نرود این عمل را در صورت لزوم دو بار می توانیم تکرار کنیم اگر به هر دلیلی هیدرو زیاد تر زده شد ویا روی فرش ریخت می توانید بلافاصله کمی سرکه سفید یا اسید استیک را روی محل بمالید که از بهم ریختن رنگ های فرش جلوگیری شود. لازم به ذکر است که در ریشه های پشمی و پنبه ای از کلر و مقدار کمی پر منگنات جهت بالا بردن قدرت آن استفاده می شود ولی در چله های ابریشم اکیدا از کلر نباید استفاده گردد. در هر صورت دودسته از فرش ها بعد از شستشو با این مواد باید یک پیکانه سرکه سفید را با چهار پیمانه آب مخلوط کرده رقیق کنید و با اسپری یا اسفنج به ریشه ها بزنید و اگر خواستید می توانید از اسید استیک از این هم استفاده کنید که درصد مخلوط آن با یک به ده می باشد و همین عمل را انجام می دهد استفاده از این مواد هم باعث براق شدن ریشه ها و هم از پوسیدگی آن جلو گیری می کند.

  نحوه پاک کردن لاک ناخن از روی فرش


نکته

دقت کنید که هنگام مالیدن پرمنگنات و یا محلول هیدروسولفیت به داخل فرش، به قسمت لوار فرش نفوز نکن زیرا باعث رنگ آن می شود اگر ناخواسته به آن نفوذ کرد، می توانید کمی با سرکه با اسیداستیک رفقیق به دور فرش بمالید تا از تغییر رنگ آن جلوگیری نماید و همیشه برای ریشه های ابریشمی از محلول هیدرو سولفیت و پرمنگنات رقیق تری نسبت به پنبه و پشم استفاده شود.

پاک کردن سطح فرش به روش خانگی

قالی های دستباف طرح کمتر شسته شود عمر بیشتری دارند اگر فرش زیاد کثیف باشد حتما به قالیشویی سپرده شود ولی در صورتی که خواستی در منزل روی فرش با شامپو فرش فکر کنید بهتر است اول یک پارچه نمناک بر روی سطح فرش مالش دهید در صورت اطمینان از ثبات رنگ فرش محدودی از آب و شامپو مخصوص فرش که دارای کف کمتری باشد آماده نموده و با اسفنج آغشته به محلول روی سطح فرش بکشید به این ترتیب کثیفی های فرش توسط اسفنج جدا شده و به محلول انتقال می یابد سپس اسپند را شسته و با آب تمیز کرده یک بار دیگر این عمل را تکرار کنید حرکت اسفند می بایست در جهت بالا به پایین و خواب اصلی فرش انجام می گیرد. بعد از اتمام فرش را در معرض هوا قرار داده تا خشک شود.
نکته
به جای شامپو فرش می توان با محلول آب و صابون نیز فرش را تمیز کرد، پودر های رختشویی معمولا برای شستن قالی توصیه نمی شود زیرا آبکشی کردن این مواد شوینده مشکل است. بهتر است از شوینده های ملایم وبا ph کمتر از 7 / 5 استفاده کنید.
اگر کسی شبیه فرش به حدی نیست که آن را شستشو دهید می توانید روی فرش را نمک بپاشید و بگذارید در همان حالت تا ۱۲ ساعت بماند و بعد از آن با اسفنج مرطوب نمک های سطح فرش را پاک کنید و بعد سرکه طبیعی را در آب مخلوط کنید و با دستمال روی فرش بکشید و بگذارید خشک شود بعد از این عمل فرش درخشش خاصی پیدا می کند.

روش های ساده برای پاک کردن لکه های فرش:

1- برای تمیز کردن لکه های فرش از پارچه های پنبه ای. حوله ای و اسفنج به دلیل جذب زیاد آن ها استفاده نمایید.
2- پارچه سفید و تمیزی را به تینر یا الکل سفید آغشته شده است است بر روی محل قرار داده و مالش دهید.
3- پارچه سفید و تمیزی که آغشته به شامپو فرش و آب ولرم می باشد بر روی محل لکه قرار دهید، محل لکه را طوری مالش دهید که موارد لکه زدا به طور کامل در محلول حل شود
4- برای درخشان کردن فرش می توانید روی آن مقداری نشاسته ذرت بپاشید و بگذارید یک ساعت بماند سپس با جارو برقی آن را جارو کنید.
برای جلوگیری از هر نوع پیش آمد غیر مترقبه، جنس پشم، ابریشم و مشخصات لکه و موارد متشکله آن را تعیین می کنند و از سازگاری حلالی که برای لکه گیری در نظر گرفته می شود، اطمینان حاصل می کنند، در غیر این صورت احتمال دارد رنگ متن بعضی از قسمت های فرش تغییر کند و نقوش آن پخش شود. باید توجه داشت که از ریختن حلال بر روی لکه خود داری شود، زیرا این عمل سبب پخش شدن آن می شود بهتر است مقداری پنبه مقداری پنبه خام را تابیده و نوک ان را به حلال آغشته نموده و سپس آن را به آرامی با تقاط مختلف لکه تماس داد و در صورت لزوم این عمل را چندیدن دفعه تکرار کرد.

قالیشویی ونک این کار را برای شما راحت کرده است می توانید به ما بسپارید.
قالیشویی ونک به تمام مناطق ونک، امیر آباد، یوسف آباد، گیشا، جردن، ولی عصر، غرب تهران، مرزداران خدمات رسانی می کند.
قالیشویی ونک، توانسنت برند خود را ثبت کند. اولین قالیشویی در تهران، قالشویی ونک بود که ثبت برند انجام داده.

نکات ایمنی در مورد هیدرو سولفیت:

1- در مجاورت نور و هوا نگهداری نشود چون فاسد و غیر فعال می شود، بهتر است در ظرف شیشه ای یا پلاستیک درب دار نگهداری شود.
2- از کنار هم قرار دادن یا ترکیب کردن هیدرو سولفیت و کلر جدا خوداری کنید زیرا بخارات ناشی از آن برای دستگاه مضر می باشد.
3- هرگاه ناخواسته محلول هیدوسولفیت شما بر روی فرش ریخت سریعلا محل مورد نظر را با اسفنج یا حوله دستمال کاغذی حتی المقدر خشک کرده و سپس محل را آغشته به سر یا اسید استیک رقیق کنید تا اثر آن را خنثی نماید و به رنگ های فرش آسیب وارد نشود.

  قلم کاری

روش استفاده از پرمنگنات پتاسیم و هیدروسولفیت

پرمنگنات پتاسیم که به راحتی می توان از داروخانه ها تهیه کرد که به شکل بلور های ریز بنفش تیره مایل به شیاه و گاهی به صورت قرص های بنفش رنگ در بازار عرضه می شود.

نکات ایمنی در مورد پرمنگنات

1- پرمنگنات را در ظرف در بسته و دور از معرض نور آفتاب و هوا و سایر مواد شیشمایی قرار دهید
2- اگر ناخواسته محلول پرمنگنات بر روی فرش ریخت ابتدا با اسفنج یا حولیه و یا دستمال کاغذی حتی المقدور آن را خشک نموده و روی آن آب لیمو یا محلول جوهر لیمو با آب سرد بمالید که باعث بیرنگ شدن پرمنگنات می شود.

طریقه درست کردن محلول پرمنگنات پتاسیم

از آنجایی که پرمنگنات به آرامی در آب حل می شود بهتر از است که 2 تا 3 روز قبل از انجام کار مبادرت به تهیه محلول غلیظ پرمنگانت نموده بدین تریتیب که یک قاش غذا خوری پرمنگنات را می توان را با یک لیتر آب سرد مخلوط کرده و یک ظرف یا بطری پلاستیکی یا شیشه ای در بسته نگهداری کنید بگذارید 2 تا 3 روز بماند تا دانه های پرمنگنات به طور کامل در آب حل شود و این محلول غلیظ پرمنگنات را می توان چندین ماه نگهداری کرد، دقت کنید بری استفاده از آن برای لکه برداری باید حتما آنرا با آب سرد سرد رقیق نمایید.

طریقه رقیق کردن محلول غلیظ پرمنگنات

برای پشم و پنبه در یک لیوان یا ظرف کوچک شیشه یا پلاستیکی مقداری از محلول غلیظ را به آب سرد اضافه تا به رنگ پوست پیازی تیره درآید و برای ابریشم کمی رقیق تر نسبت به پشم باید محلو را تهیه کرد.
روش کار ابتدا با قلم مو رقیق شده پرمنگنات را روی لکه لکه با دقت بمالید بطوریکه که با سایر نقاط فرش پخش نشود و می گذاریم تا کاملا خشک شود که به رنگ تیره در می آید دقت کنید که کاملا خشک شود. در مرحله بعد یک قاشق چایخوری هیدروسولفیت را در نصف لیوان آب سرد حل می کنیم و با یک قلمو به دقت بر روی پرمنگنات خشک شده می مالیم و ملاحظه می کنید که به آرامی پرمنگنات بیرنگ می شود و به همراه خود لکه را نیز پاک می کند و می گذاریم تا کاملا خشک شود.
نکته اگر بعد از مراحل فوق و خشک شدن کامل کمی از آثار پرمنگنات مشاهده شد یک بار دیگر کمی محلول هیدرو سولفیت را بر روی آن بمالید و بگذارید تا خشک شود.
مراحل فوق را می توانید مانند روش ماست و هیدرو حداکثر تا 3 بار برای لکه به کار ببرید که در اثر موارد لکه محو می شود و اگر نشد بدان معنی است که لکه پاک نشدنی است و باید گره ها را شکافت و دوباره بافته شود.

راه خانگی برای از بین بردن لکه های فرش

بارها و بارها خوراکی از دستمان ریخته یا کاسه ای شکسته و فرش زیر پایمان لک شده و مدتی برای پاک کردنش دستمال به دست تلاش کرده ایم، اما حاصل کار رضایت بخش نبوده و ناچار تصمیم به شستن کل فرش یا موکت گرفته ایم از آنجا که شستن زیاد فرش، بخصوص فرش دستبافت، باعث از هم گسیختن تار و پود آن می شود و روند از بین رفتنش را تسریع خواهد کرد، می توانید با هشت نکته طلایی از این اتفاق جلوگیری کنید و زیاد هم هزینه نکنید. قالیشویی ونک آماده ارائه خدمات در شعبات قالیشویی شهرک غرب، قالیشویی غرب تهران، قالیشویی امیرآباد، قالیشویی گیشا با قیمت مناسب می باشد.

 روش های مختلفی که لکه های فرش را از بین میبرد

لکه آدامس: اول با یک تکه یخ، آدامس را سفت کنید و سپس آن را به کمک یک کاردک یا پشت چاقو به آرامی از روی فرش بتراشید.
نوشیدنی: شکلات و قهوه، آبمیوه، شیر و چای را با آب نیمه گرم و صابون یا آب و شامپو تمیز کنید. استفاده از یک تکه اسفنج، کار را آسان تر می کند.
روغن و چربی: برای زدودن اثرات روغن و چربی و حتی واکس، از صابون و سرکه سفید استفاده کنید، اما اگر روغن روی فرش ریخت، ابتدا آن را با قاشق جمع کنید و سپس یک تکه پارچه سفید را روی بخشی از فرش که آلوده شده بگذارید و روی آن را اتوی نیمه گرم بکشید. به این ترتیب، روغن موجود در پرز فرش جذب پارچه سفید می شود.
تخم مرغ: اگر تخم مرغ خام روی فرش ریختین، آن را با آب نیمه گرم، نمک، صابون و سرکه سفید پاک کنید. این روش در مورد لکه خون نیز موثر است.
لکه شمع: پارافین شمع را نیز با همان روشی که آدامس را برداشتید، از روی فرش جدا کنید.
لکه جوهر معمولی: روی لکه ماست بریزید و آن را روی قسمت جوهری پخش کنید. بعد از این که ماست بخوبی با جوهر مخلوط شد، با یک قاشق آن را از روی فرش جمع کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا جوهر به طور کامل جذب ماست شود.
دوده: برای زدودن دوده از فرش بخصوص از روی موکت تیره رنگ روی قسمت هایی که خیلی تیره شده، نمک بپاشید. بعد از یک ساعت و نیم با جاروبرقی نمک ها را جمع کنید.تنباکو و نیکوتین:بهترین پاک کننده برای این لکه ها گلیسیرین است. در ابتدا مقداری از گلیسیرین را روی محل مورد نظر بریزید و به آرامی آن را تمیز کنید سپس دوباره این کار را انجام دهید و مقداری لکه پاک کن نیز روی آن بریزید و برای نیم ساعت آن را روی محل بگذارید سپس آن را بشویید. با این کار باید تمام لکه های حاصل را از بین برود.
لکه چای و قهوه: روی فرش و موکت مانند لکه زدایی شیر است و باید ابتدا اضافی آن را برداشت و با آب نیمه گرم و مقداری پودر لباس شویی و اسفنج آن را تمیز کرد و اگر لکه ها باز باقی ماند از آب اکسیژنه 5 درصد و مقداری آب لکه زدایی را ادامه دهید تا خوب پاک گردد و سپس با دستمال محل را خشک کنید و مالش دهید تا زیبایی خود را پیدا کند و مثل قبل تمیز و زیبا گردد.

  رفوگری فرش

روش لکه گیری دوده از روی فرش

قبل از اقدام به پاک کردن دوده با جارو برقی آن را جمع کنیم البته باید مکنده جارو برقی را با فاصله از فرش بگیرید نمک برای از بین بردن لکه هایی که با دوده روی فرش تشکیل شود و یا موکت های تیره معجزه می کند، به این منظوز مقداری نمک بر روی قسمت هایی که تیره شده اند پاشیده اند و بعد از یک الی دو ساعت با جارو برقی نمک ها را جمع کنید و سپس آثار باقیمانده با تینر فوری یا بنزین پاک می شود.

روش پاک کردن لکه شیر از روی فرش و موکت

هنگامی که لکه تازه است اضافه شیر را با لبه قاشق بردارید، پس در آب نمیه گرم مقداری پودر لباسشویی رقیق شده بریزید و اسفنج را در آب فرو برید و روی لکه بمالید و بعد از آن محل را آبکشی کنید و چند بار این کار را انجام دهد سپس یک قاش سوپ خوری آب اکسیژنه 10 در صد را در یک لیتر آب بریزید و بار دیگر لکه زداایی کنید و بعد با اسفنج آب بکشید و پس از خشک شدن روی آن دستمال بکشید یا برش بزنید.

روش لکه گیری چای و قهوه

لکه چای و قهوه از روی فرش و موکت مانند لکه زدایی شیر باید اضافی آن را برداشت و با آب نیمه گرم و مقداری پودر لباسشویی و اسفنج آن را تمیز کرد و اگر لکه باز باقی ماند از آب اکسیژنه 5 در صد و مقداری آب، ادامه لکه زدایی را ادامه دهید تا خوب سطح پاک گردد و سپس با دستمال محل را خشک کنید و یا مالش دهید تا زیبایی خود را پیدا کند و تمیز شود.

روش پاک کردن لکه جوهر  خودکار

شیر لکه های ناشی از جوهر خودکار را پاک می کند و می توانید با یک اسفنج و مقداری شیر لکه خودکار را رفع کنید و از الکل و ماست نیز می توانید برای پاک کردن لکه جوهر استفاده کنید. در مورد رنگ های جوهری و مرکب در صورتی که رنگ، تازه بر روی فرش ریخته شده باشد، ابتدا اضافه رنگ را با قاشق رنگ از روی فرش برداشته و روی محل آغشته با جوهر را با آب و صابون می شویید. سپس مقدار کمی هیدروسولفیت روی آن قسمت ریخته و یا با پارچه ای تمیزی پودر را روی فرش ماساژ می دهند سپس محل را مجداد با آب شستشو می دهند تا خاصیت اسید از بین برود.

لکه شربت را چگونه از روی فرش پاک کنیم؟

محلولی از الکل و سرکه به نسبت مساوی تقسیم سپس با اسفنج مربوطه دوباره لکه را پاک کنید. برای خواندن سایر روش های پاک کردن لکه از روی فرش با ما همراه باشید.

روش لکه گیری چای و قهوه از روی فرش به چه صورت است؟

لکه چای و قهوه از روی فرش و موکت مانند لکه زدایی شیر باید اضافی آن را برداشت و با آب نیمه گرم و مقداری پودر لباسشویی و اسفنج آن را تمیز کرد و … برای خواندن روش لکه گیری چای و قهوه با ما همراه باشید.

قالیشویی ونک، تحویل در اسرع وقت و با بهترین کیفیت شستشو و با تضمین صد در صد به مناطق تهران  و به غرب تهران خدمات رسانی می کند .

قالیشویی ونک به تمام مناطق ونک، امیر آباد، یوسف آباد، گیشا، جردن، ولی عصر، غرب تهران، مرزداران خدمات رسانی میکند .

 

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها