مراحل رنگ برداری برای فرش های پشمی، ابریشمی و انواع گلیم ها

برای این عمل خالی باید تمیز باشد و از هرگونه مواد غذایی و نوشیدنی که عامل ایجاد لکه بوده که در تار و پود فرش انباشته و خشک شده خارج شود. و با عمل شستشوی سایر آلودگی ها و چربی و قبار از سطح پشم و ابریشم پاک می شود و مواد رنگبر بهتر عمل کرده و آسیب کمتری به خواب فرش وارد می شود. در یک سری از آلودگی ها که شامل روغن صنعتی (روغن موتور، روغن چرخ و غیره)، قیر، دوده، گریس و شمع که ابتدا باید اینگونه آلودگی به شکل موضعی برطرف اگر رنگ فرش با هم تداخل رنگی به وجود آورد، آن را به قالیشویی ونک بسپارید.
قالیشویی ونک، توانسنت برند خود را ثبت کند. اولین قالیشویی در تهران، قالشویی ونک بود که ثبت برند انجام داده.
قالیشویی ونک به تمام مناطق ونک، امیر آباد، یوسف آباد، گیشا، جردن، ولی عصر، غرب تهران، مرزداران خدمات رسانی می کند.
قالیشویی ونک، تحویل در اسرع وقت و با به ترین کیفیت شستشو و با تضمین صد در صد به مناطق تهران و به غرب تهران خدمات رسانی می کند.
در روش های شیمیایی اگر از پودر های شیمیایی استفاده شود رنگ ثابت نمی ماند بهتر است که به وسیله ماژیک های تینری و ضد آب و یا باتیک (که برای طراحی و نقاشی روی پارچه استفاده می شود) انجام گیرد.
بعد از زدن نیش قلم بر روی قسمت های زنگ شده اطوی نیم گرم به مدت ده دقیقه روی آن قرار دهید تا نتیجه مطلوب بدست آید این روش در مورد پوشاندن سرر نخ نیز به کاربرد دارد. گاهی هم خصوصا در چهره بافی اگر رنگ های به کار رفته در بافت چهره مناسب نباشد نیز با نیش قلم رنگ آن را اصلاح می کنند. البته این عمل مقطعی بوده و راه حلی مناسب نمی باشند ضمنا در فرش های ابریشمی نمی توان از نیش قلم برای پرزهاس فرش استفاده نمود در صورت لزوم اگر بخواهیم سر پود های کلتف از روی فرش نمایان است را بپوشانیم از این عمل استفاده می کنیم.
به ترین رنگ برای عمل نیشقلم، خصوصا در فرش های نفیس و قدیمی که رنگ های گیاهی و قدیمی دارند انواع رنگ مو می باشد که ثبات بسیار طولانی هم دارد و هم رنگ حالت کدر داشته و در الیاف بسیار طبیعی جلو می کنند.
نکته بعداز رنگ کردن محل لکه با اینگونه رنگ ها در خصوص فرش های پشمی و ابریشمی بعد از خشک شده کمی سخت و زبر به نظر می رسد که با مالیدن مقدار کمی روغن بادام با قلم مو به محل مورد نظر و گذاشتن فرش در محل گرم و خشک یا استفاده از دمنده های الکتریکی مانند بهار برقی فن دار این مشکل برطرف می شود.
نکته در بعضی از مواقع از رنگ های شیمیایی اسدی رنگرزی پشم و ابریشم به کار برده می شود، جهت نیش قلم زدن استفاده می شود اما ثبات خیلی خوبی ندارد.
رنگ برداری vector drawing

شیوه های رنگبری درکارخانه های قالیشویی

1- عملیاتی را که بر روی قالی در کارخانه های قالیشویی انجام می شود بر اساس تجربه یاد گرفته اند و در دمای محیط انجام می شود، بدین صورت که پس از غبارگیری و شست و شوی قالی، در زمان آبکشی به وسیله ی بیلچه های مخصوص مواد شوینده اضافی و آب اضافی را می گیرند مواد شیمایی روی قالی با حرکت رفت و برگشت بیلچه بر روی قالی به طور یکنواخت پخش می شود و طی دو مرحله آن را از قالی خارج می نمایند.
2- روش دیگر کهنه نما کردن به وسیله مواد مخصوص و ریختن مواد درون حوضچه های مخصوص و فرو بردن قالی در درون حوضچه ها برای مدت زمان معین است. به این ترتیب مقداری و فرو بردن قالی در درون حوضچه های برای مدت زمان معین است. به این تریتیب مقداری از جلا و ضفافیت رنگ الیاف کاسته می شود و شاید بتوان گفت لایه ای نازک از رنگ الیاف برداشته می شود. سپس قالی را توسط آب صاف می شویند و مواد مذکور را از آن خارج می سازند. در برخی کارگاه ها حتی آزمایشگاه های خاصی انجام می دهند تا به روش های بهتر و مواد مناسبتر برای کهنه نما کردن قالی دست بابند و دستگاه های قالیشویی مقداری از پرر قالی را می سایند و حالت پاخورده به وجود می آورند.
برای تکمیل عملیات کهنه نما کردن قالی، ریشه های سفید قالی های جوان را توسط موادی چون پوست گردو یا پوست انار تیره تا کهنه نمایی قالی بیشتر جلوه کند.
گاهی برای کاهش شدت رنگ های قالی و جلای آن، قالی را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می دهن نور شدید خورشید تا حدودی باعث رنگ پریدگی قالی می گردد. حتی قالی هایی که به خوبی توسط رنگ های گیاهی رنگ رزی شده اند اگر برای روز های متوالی در معرض نور خورشید قرار گیرند، در نهایت تا حدودی دچار رنگ پردیگی خواهند شد.

جدول رنگ گذاری با مواد طبیعی

اگر رنگ محل به زودی نزدیک باشد محلول عصاره پوست انار
اگر رنگ محل به قرمزی نزدیک باشد محلول عصاره پوست گردو
اگر رنگ محل هم به زردی و هم به قرمزی نزدیک باشد محلول عصاره پوست انار و گردو
اگر رنگ محل به زرد چرک (اکر) نزدیک باشد محلول عصاره مازو و یا پر منگنات رقیق شده
 اگر رنگ محب بژ باشد

 محلول چای